Wagner: Nürnbergin
mestarilaulajat (München, 1868)
Oleskellessaan Marienbadin kylpylässä kesällä 1845 Wagner
laati luonnoksia tuleviin oopperoihinsa. Yksi aihe tuntui tarjoavan erityisesti
aineksia komediaan, nimittäin 1500-luvun saksalainen mestarilauluperinne ja
nürnbergiläisen mestarilaulaja Hans Sachsin ympärille punoutuva laulukilta.
Vuonna 1851 hän julkaisi proosaversion Mestarilaulajista osana muita
kirjoituksiaan, mutta sävellystyö siirtyi seuraavalle vuosikymmenelle.
1850-luku kului Wagnerilta maanpaossa sekä Nibelungin
sormuksen ja Tristanin sävellystyössä. Jatkuvien vastoinkäymisten ja melko
toivottoman taloudellisen tilanteen muutti kertaheitolla vasta Baijerin
kuningas Ludvig II ryhtyessään oma-aloitteisesti säveltäjän avokätiseksi
mesenaatiksi vuonna 1864. Wagner aloitti Mestarilaulajien libreton
kirjoitustyön jo vuonna 1861 saatuaan ystäviltään neuvon kirjoittaa jotain
kevyempää ja lyhyempää... Sävellystyö
valmistui vasta loppuvuodesta 1867. Kun teos vuonna 1868 sai ensi-iltansa, oli
se saanut varsin erilaisen sävyn kuin Wagner alunperin ajatteli. Tuloksena oli
säveltäjänsä pisin teos siihen mennessä. Ilmeisimmät komediasävyt olivat
antaneet tilaa pohdiskeluille nuoren ja vanhan taiteilijan kohtaloista.
”Modernisti” Walther von Stolzingin hahmoon saattoi Wagner helposti sijoittaa
itsensä. Mutta myös vanheneva ja viisas Hans Sachs, joka taas edustaa
kansanlaulajan spontaania ääntä, inspiroi säveltäjää sisäisesti. Beckmesserin
kuivakkaan pikkutarkan ja säännöistä kiinnipitävän hahmon Wagner tarkoitti
erityisesti piikiksi häntä vastaan taistelevalle musiikkikriitikko Eduard
Hanslickille. Ensiesitystä juhli lähinnä taiteentuntijoista koostuva yleisö
myrskyisästi yhdessä kuningas Ludvig II:n kanssa. 1860-luvun loppupuolella
valmistauduttiin Saksanmaalla sotaan Ranskaa vastaan. Korostetun saksalainen ja
saksalaisen taiteen perinteitä vaaliva ooppera levisi nopeasti Saksan
teattereissa, teki Wagnerista lyhyessä ajassa suositun sekä herätti
kiinnostuksen hänen aikaisempiin oopperoihinsa.
Mestarilaulajat on musiikillisesti kypsää Wagneria. Sen partituuri on yhtä rikas
kuin edellisen oopperan Tristanin ja Isolden, mutta musiikin luonne on
valoisampi ja positiivisempi. Oopperasta puuttuvat kokonaan ne mystis-filosofiset
ulottuvuudet, jotka leimaavat kaikkia muita Wagnerin pääteoksia.
Wagner tutustui perinpohjaisesti 1500-luvun mestarilaulajien
teksteihin ja otti päähenkilönsä Hans Sachsin alkuperäisen runon myös mukaan
oopperaan. Wagner koki olevansa omassa taiteessaan 1200-luvun minnelaulajien ja
1500-luvun mestarilaulajien perillinen.
Henkilöt:
Hans Sachs, suutari ja mestarilaulaja – baritoni
Veit Pogner, kultaseppä – basso
Sixtus Beckmesser, kaupunginkirjuri – baritoni
Walther von Stolzing, ritari ja laulaja Frankenista – tenori
David, suutarin oppipoika – tenori
Eva, Pognerin tytär – sopraano
Magdalene, Evan imettäjä – mezzosopraano
-mestarilaulajia, eri kiltojen jäseniä, kaupungin väkeä
Juoni:
1500-luvun Nürnberg, Juhannusaatto ja Juhannuspäivä
Nuori frankenilainen ritari Walther von Stolzing rakastuu
Evaan, Nürnbergin kultasepän Veit Pognerin tyttäreen. Evaa ei kuitenkaan saa
vaimokseen, jollei ole erinomainen laulaja. Itse asiassa pitää olla niin
erinomainen laulaja, että tulee hyväksytyksi mestarilaulajien kiltaan. Lisäksi
on voitettava mestarilaulajien järjestämä vuotuinen laulukilpailu.
Walther ottaa haasteen vastaan ja hakee mestarilaulajien
killan jäsenyyttä. Pääsykokeessa Walther laulaa hyvin, mutta laulun tyyli ei
noudata mestarilaulajien perinteitä. Ja kun laulun arvostelijana on
ahdasmielinen kaupunginkirjuri Beckmesser, tulee Walther hylätyksi.
Beckmesserin puolueettomuudenkin laita on vähän niin ja näin, sillä myös hän
haluaa voittaa laulukilpailun saadakseen Evan vaimokseen. Sachs näkee Waltherin
lahjakkuuden ja on valmis puolustamaan nuorukaista. Vaikka Sachsin suhde Evaan
on isällinen, tuntee hän myös mustasukkaisuutta, eikä haluaisi Beckmesserin
kosivan Evaa.
Toisessa näytöksessä Beckmesser valmistautuu esittämään
Evalle serenadin tämän talon edessä. Eva ja Magdalene vaihtavat tämän takia
tahallaan asuja. Huonosta menestyksestä masentunut Walther haluaa lähteä
Nürnbergistä ja viedä Evan mukanaan, mutta pakosuunnitelman sotkevat Sachs ja
Beckmesserin serenadi. Sachs päättää toimia serenadin ”arvostelijana” suutarin
vasara kädessään. Hän saakin kengät valmiiksi ja onnistuu häiritsemään
Beckmesserin laulua. Kun Sachsin oppipoika Daavid tajuaa Beckmesserin esittävän
serenadia omalle armaalleen, syntyy mellakka. Lopulta Sachs vetää Daavidin ja
Waltherin sekä Evan turvaan. Kaupunginvahti kuuluttaa kello 11: näytös päättyy
taas rauhoittuneessa tunnelmassa.
Waltherin mahdollisuudet saada Eva näyttävät huonoilta,
mutta onneksi hän on ehtinyt tehdä laulullaan vaikutuksen mestarilaulajien
johtajaan, Hans Sachsiin. Walter vierailee Sachsin luona, ja tämä lupaa
järjestää Waltherille mahdollisuuden osallistua kilpailuun. Lisäksi Sachs
kannustaa Waltheria pitämään kiinni omasta perinteitä uudistavasta
laulutyylistään samalla kun hän ohjaa tämän mestarilaulajien sääntöjen
tuntemukseen. Walther innostuu ja keksii yhdessä mestarin kanssa laulun sanat
ja sävelen näkemänsä unen pohjalta. Runokäsikirjoitus jää toistaiseksi Sachsin
haltuun miesten poistuessa.
Beckmesser vierailee Sachsin luona, näkee Waltherin laulun
sanat ja luulee niitä Sachsin sepittämiksi. Beckmesser ajattelee, että jos hän
laulaa maineikkaan Sachsin runon, hän ei voi hävitä. Niinpä hän pyytää
Sachsilta lupaa laulun esittämiseen kilpailussa ja Sachs suostuu. Eva ja
Walther tapaavat Sachsin luona ja saavat hänen hyväksyntänsä rakkaudelleen.
Syntyneelle mestarilaululle annetaan nimi.
Kansa kokoontuu seuraamaan laulukilpailua. Tunnelma on ensin
riehakas, sitten vakavan juhlallinen. Beckmesser on ensimmäinen kilpailija.
Hänellä on ollut suuria vaikeuksia saada tuntumaa runoon, joka poikkeaa
tyyliltään kaikista Sachsin aiemmista lauluista. Hän kun ei edelleenkään tiedä,
että oikea tekijä on Walther. Beckmesser unohtaa sanat, laulaa mitä sattuu ja
tulee julkisesti nöyryytetyksi.
Sitten on Waltherin vuoro. Hän esittää saman runon kuin
Beckmesser, ja hänen tulkintansa on niin kaunis, että hänet julistetaan
kilpailun voittajaksi. Walther saa Evan. Ooppera päättyy kansallismielisissä
tunnelmissa, kun Sachs vaatii Waltheria ja nürnbergiläisiä kunnioittamaan
saksalaista taidetta ja saksalaisia taiteilijoita: "Ehrt eure deutschen
Meister, dann bannt ihr gute Geister."
DVD:
Bayreuthin oopperafestivaalit 1999
Johtaa Daniel Barenboim
Ohjaus Wolfgang Wagner
Hans Sachs – Robert Holl
Veit Pogner – Matthias Hölle
Sixtus Beckmesser – Andreas Schmidt
Walther von Stolzing – Peter Seiffert
David – Endrik Wottrich
Eva – Emily Magee
Magdalene – Birgitta Svendén
Kohtauksia:
2 Alkusoitto
3-4 Johannes Kastajan hymni, Walther tapaa Evan ja saa
tietää laulukilpailusta.
9 David, Sachsin oppipoika niin suutarina kuin laulajanakin,
valistaa Waltheria, mitä kaikkea vaatii päästä mestarilaulajaksi. Walther saa
kuulla myös kirjurista, joka merkitsee virheet laulukokeessa.
10 Beckmesser pyytää Veit Pognerilta tämän tyttären kättä ja
uskoo voittavansa helposti laulukilpailun. Walther ilmoittautuu Pognerille.
Mestarilaulajat kokoontuvat nimenhuudon myötä istuntoonsa.
13 Walther esitellään mestarilaulajien kiltalle. Muut paitsi
Beckmesser ottavat hänet vastaan. 14 Walther kertoo oppineensa omatoimisesti
laulajaksi Vogelweiden metsissä, mikä hämmentää mestareita 15 Beckmesser
asettuu merkitsemään virheet ja laulukoe alkaa, kun Waltherille on esitetty
säännöt, joiden mukaan laulu on keksittävä ja esitettävä. 16 Waltherin
kevätlaulu. Beckmesser keskeyttää Waltherin, kun hänen virhetaulunsa täyttyy.
17 Yllättäen Hans Sachs asettuu puolustamaan Waltheria ja syyttää Beckmesseriä
harkitusta vihamielisyydestä. Walther jatkaa lauluaan, mutta kiistely johtaa
sekasortoon, joka hautaa laulun alleen.
2. näytös:
21 Sachs valvoo pohtien kuulemaansa laulua. On
Juhannusaattoilta.
22 Eva tulee kysymään neuvoa, kysymys on myös uusista
kengistä. Sachs ja Eva pitävät toisistaan. Eva saa kuulla Beckmesseristä ja
Waltherista., mutta pettyy pahasti
23 Lena kertoo Evalle Beckmesserin suunnittelevan serenadia
hänelle. Juonittelua
24 Walther tulee ja pyytää Evaa kanssaan karkaamaan
Nürnbergistä.
25-26 Kaupungin yövahti: kello 10
27-28 Eva ja Walther suunnittelevat pakoa, mutta Sachs ja
Beckmesserin tulo keskeyttää sen. Sachs tulee ulos ja estää laulullaan
Beckmesserin serenadin.
29 Sachs laulaa katkerana ajatellen Evaa.
30 Beckmesser haluaa Sachsin kuuntelevan häntä.
Mustasukkaisuus aiheuttaa kitkaa miesten välillä. Sachs ryhtyy ”kirjuriksi”.
31 Beckmesserin serenadi, jota Sachs häiritsee paukkeellaan.
Laulun valmistuessa kengätkin ovat valmiit. David tajuaa Magdalenen kuuntelevan
serenadia ja hyökkää Beckmesserin kimppuun, josta seuraa 32 Yöllinen mellakka.
3. näytös:
1 Alkusoitto
2 Aamun koittaessa David selittelee Sachsille miksi kävi
Beckmesserin kimppuun
3 Juhannuksen kunniaksi David saa esittää Johannes-kastajasta
laulun Sachsille
5 Walther tulee Sachsin luo kertoen unestaan. Sachs kehottaa
häntä laatimaan mestarilaulun kilpailua varten eikä antaa periksi.
8 Walther kuvailee unensa tuntemuksia Sachsin ohjatessa ja
kirjoittaessa laulun muistiin. Näin syntyy sääntöjenmukainen laulu kilpailua
varten.
9 Sachsin ja Waltherin poistuessa pukeutumaan kilpailua
varten onneton ja järkyttynyt Beckmesser ontuu Sachsin taloon. Hän huomaa
Waltherin laulun, mutta luulee sitä Sachsin keksimäksi ja päättää varastaa
hengentuotteen. Sachsin tullessa hän syyttää tätä serenadinsa tahallisesta
sabotoinnista ja vannoo kostoa.
10 Beckmesser näyttää ”todistettaan” Sachsille eli pitää
tätä kilpakosijanaan. Sachs ei paljasta totuutta, vaan antaa Beckmesserin
käyttää Waltherin runoa vapaasti, koska ei usko tämän voittoon. Beckmesser
riemuitsee ja tekee sovinnon Sachsin kanssa. Hän lähtee kiireisesti
opettelemaan runoa.
17 Nürnbergin väki kokoontuu Juhannusjuhliin ja laulaa
suutareiden ja räätäleiden, leipureiden kiltojen kunniaksi. 18 Tanssi,
Mestarilaulajien juhlava tulo.
21 Beckmesser aloittaa kilpailun, mutta sotkeutuu ja tuottaa
hermostuksissaan sekasotkua ja tahatonta komiikkaa.
22 Sachs korjaa Beckmesserin syytökset ja paljastaa totuuden
ja laulun oikean tekijän. Hän kutsuu Waltherin todistajakseen, joka näin pääsee
laulamaan.
23-24 Waltherin laulu, joka saa kaikkien sydämet puolelleen.
Waltheria juhlitaan voittajana, mestarilaulajana ja Evan sulhasena. Kun
Walther ensin kieltäytyy kiltan
jäsenyydestä, saa Hans Sachs viimeisen sanan: Myös nuoren taiteilijan on
kunnioitettava sukupolvien työtä Saksassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti