tulostettava teksti
Richard Wagner: Die Walküre (Valkyyria, München 1870)
Richard Wagnerin (1813-1883) pääteos, neljä oopperaa
sisältävä Nibelungin sormus, syntyi suunnilleen 30 vuoden aikana. Jo 1840-luvun
alkupuolella säveltäjä tutki aiheeseen liittyviä tekstejä ja myyttejä.
Varsinainen kirjoitustyö alkoi vuonna 1848, Lohengrinin valmistuttua ja vuotta
ennen kuin Wagner joutui lähtemään maanpakoon Saksasta. Librettojen
kirjoittamista seurasi sävellystyö. 1850-luvulla Wagner eli maapaossa
pääasiassa Sveitsissä ja sävelsi Ringin lisäksi Tristanin ja Isolden sekä
Nürnbergin mestarilaulajat. Nibelungin sormuksen hän sai päätökseen vasta 1874,
jonka jälkeen alkoi teoksen valmistaminen ensiesitykseen.
Nibelungin sormus kantaesitettiin kokonaisuudessaan
Bayreuthissa vuonna 1876. Sen neljä oopperaa saivat esityksensä peräkkäisinä
iltoina yleisölle, jonka joukossa istui monia aikansa kulttuurin, taiteen ja
politiikan johtavia henkilöitä. Vaikka säveltäjä oli ensimmäiseen festivaalin
esityksiin varsin tyytymätön ja vaikka taloudellisesti hoiputtiin konkurssin
partaalla, alkoi kuitenkin traditio, joka jatkuu Bayreuthissa edelleenkin.
Samalla Wagner kykeni toteuttamaan ainutlaatuisen oopperateoksen, jota kohtaan
tunnetaan jatkuvasti suurta mielenkiintoa. Nibelungin sormus on yksi laajimmista
esittävän taiteen teoksista ja myös sen valmistumisprosessi oli epätavallisen
pitkä. Ottaen huomioon ne vaikeudet joiden kanssa Wagner jatkuvasti kamppaili,
on hämmästyttävää, miten hyvin hän lopulta onnistui saavuttamaan kaikki
tavoitteensa.
Nibelungin sormuksen kokonaisuuteen kuuluvat oopperat:
* Reininkulta (Das Rheingold), ensiesitys Münchenissä 22.9.1869
* Valkyyria (Die Walküre), ensiesitys Münchenissä 26.6.1870
* Siegfried, ensiesitys Bayreuthissa 16.8.1876
* Jumalten tuho (Götterdämmerung), ensiesitys Bayreuthissa 17.8.1876
Ensimmäisen kerran kaikki neljä
oopperaa esitettiin sarjana Bayreuthissa 13.8. – 17.8.1876.
Ringin valmistumisen
vaiheita:
Jo vuonna 1846 Wagner kehitteli ooppera-aihetta
Siegfried-sankarista. Siegfriedin kuolema -niminen libretto valmistui vuoden
1848 lopussa. Tämä Jumalten tuhon ensiversio muistutti aluksi paljolti
Lohengrinin tyyliä, mutta säveltäjä muutti tekstiä varsinkin lopun osalta
vuonna 1862. Ensiversion valmistumisen jälkeen vuonna 1848 Wagner
huomasi, että oli välttämätöntä luoda Siegfriedin varhaisvaiheille oma
teoksensa. "Nuori Siegfriedin" teksti oli valmis vuonna 1851, mutta
jatkoa seurasi vuotta myöhemmin, kun Siegfriediä edeltävät Valkyyria ja Reininkulta saivat
librettonsa. Näin Wagner oli kirjoittanut libretot neljän oopperan
kokonaisuuteen "päinvastaisessa" järjestyksessä.
Vuonna 1849 Wagner oli aktiivisesti osallistunut
kansannousuun Dresdenissä ja joutui pakenemaan maanpetturuussyytettä Zürichiin.
Seuraavina vuosina hän ei säveltänyt mitään, mutta julkaisi omiin
taidekäsityksiinsä perustuvat kirjat "Taide ja vallankumous",
”Tulevaisuuden taideteos” ja "Ooppera ja draama". Kun hän samoihin
aikoihin kirjoitti aktiivisesti Ringin librettoja sekä suunnitteli oopperoita
aiheista Nürnbergin mestarilaulajat, Tristan sekä Parsifal, voidaan todeta
Wagnerin suunnitelleen koko myöhemmän uransa noina näennäisen hedelmättöminä
maanpakolaisuusvuosina. 1850-luvulla Wagner omaksui myös toisaalta Arthur
Schopenhauerin pessimistisen filosofian Myöhemmin hän tutustui läheisesti myös filosofi
Friedrich Nietzscheen. Wagnerin elämänvaiheet painoivat Nibelungin sormukseen
omat leimansa. Nibelungin sormuksen ydinaihe on taistelu vallan (omaisuuden) ja
rakkauden välillä. Valtaa voi saada vain se, joka luopuu rakkaudesta.
Vallanhimosta voi luopua vain uhrautumalla rakkauden tähden. Niinpä Alberichin
varastama sormus vaihtaa omistajaa vallanhimon ja ahneuden takia, kunnes
Brünnhilden uhrautuminen palauttaa sen lopuksi alkuperäiseen paikkaansa Reinin
pohjalle. Wagnerin omaksuma schopenhauerilainen pessimismi 1850-luvulla sai
hänet muuttamaan Ringin lopun yleiseksi tuhoutumiseksi. Wotanin, ylijumalan,
valvoma maailmanjärjestys järkkyy ja Valhalla palaa muiden mukana.
Vaikka Wagner perusti tetralogiansa nimenomaan aluksi keskiaikaiseen
Niebelungenliediin, etsiytyi hän pidemmälle ja esiin nousivat erityisesti
skandinaavis-germaaniset Edda- ja eri Saga-runoelmat esikuvina. Saksalaiset
kansansadut, etunenässä kertomus "Siegfriedistä ja torvesta"
kuuluivat myös Wagnerin käyttämiin päälähteisiin. Tyypillistä Wagnerin kielelle
on harkittu vanhanaikaisuus. Teksti ei noudata riimejä, vaan kuten Kalevala,
viljelee runsaasti alkusointuja (Stabreim) ja toisaalta vanhakantaisia
saksankielen ilmauksia.
Vuonna 1853 Reininkullan sävellystyö alkoi. Vuotta myöhemmin
ensimmäisen osan valmistuttua Wagner kirjoitti Valkyyrian partituuria, jota
kesti vuoteen 1856 asti. Sävellysprosessi hidastui entisestään kolmannessa
oopperassa. Kesäkuussa 1857 ollessaan keskellä Siegfriedin toista näytöstä
Wagner keskeytti työnsä. Vasta 1865 Siegfriedin musiikki sai jatkoa. Työ oli
silti hidasta, ja oopperan partituuri valmistui vasta vuonna 1871. Wagner
sävelsi päätösosaa, Jumalten tuhoa yhtäaikaisesti vuodesta 1869 lähtien.
Viimeinen ooppera sai lopullisen muotonsa vuonna 1874. Nibelungin sormus oli
lopultakin valmistunut.
Musiikillisesti Wagnerin Ringiä hahmottavat erilaiset
johtoaiheet ("Leitmotive"). Ne kuvaavat tiettyjä henkilöitä,
luonnonilmiöitä, tunnetiloja tai asioita ja esineitä sekä melodisesti
(Siegfriedin torviaihe) että harmonisesti (Valhalla-aihe). Motiivit nousevat
kuuluville viittaamaan tulevaan tai menneeseen, niiden käyttö on hienovaraista
ja kompleksista. Motiiveja on laskutavasta riippuen sadasta
sataanviiteenkymmeneen. Samalla Wagner luopuu perinteisestä jaosta aarioihin ja
resitatiiveihin. Tilalle hän tuo "loppumattoman melodian" ja
musiikilliset ylimenot. Perinteisestä oopperasta tulee musiikkidraamaa, jota
hahmottavat kohtaukset, eivät erilliset musiikkinumerot.
Wagnerilla myös orkesterivärit ovat erottamaton osa
musiikkia. Musiikillisen vastineensa saavat mm. Reinin virtaus, aurinko, metsä,
tuli, jättiläiset, lohikäärme jne. Wagner kehitti oman vaskisoitinlajinsa,
Wagner-tuubat Ringiä varten sekä laajensi orkesterin soitinvalikoimaa myös
muilla matalilla vaskisoittimilla. Ring-orkesterin koko oli muutenkin suurempi
kuin Wagnerin muissa teoksissa.
Wagnerin kehittämät uudet mittasuhteet asettivat uusia
vaatimuksia paitsi orkesterille ja laulajille myös koko oopperainstituutiolle.
Nibelungin sormuksen toteuttaminen merkitsi oopperajuhlien instituutioiden
alkua (Festspiele), koska teoksen esittäminen vaati sekä viikon (vähintään yksi
lepopäivä) kestävän festivaalin että musiikilliset ja dramaattiset vaatimukset
täyttävän oopperatalon. Osittain tästä syystä ymmärtää Wagnerin kokeman
masennuksen sekä säveltämisen keskeytymisen vuonna 1857. Neljän oopperan
toteuttaminen maanpakolaisena Sveitsissä oli mahdoton ajatus jopa Wagnerille .
Vasta tutustuminen Baijerin uuteen kuninkaaseen Ludvig II:een muutti kaiken.
Yhtäkkiä Wagnerilla oli tukija, joka saattoi ja halusikin toteuttaa kaikki
säveltäjän toiveet. Bayreuthin
Wagnerille rakennettiin oopperatalo ja oopperajuhla toteutui elokuussa vuonna
1876 ensimmäisen kerran.
Valkyyria sisältää useita Wagnerin vaikuttavimpiin kuuluvia
musiikillisia hetkiä. Kuuluisimpana niistä täytyy pitää Valkyyrioiden
ratsastusta, mutta myös lopun taikatuli, alun myrskymusiikki, Siegmunden ja
Sieglinden duetto, Brünnhilden ilmoitus sekä Wotanin monologi ovat yhtä lailla
huippukohtia.
DVD: Bayreuthin
oopperajuhlat 1980
Wotan (bassobaritoni) David McIntyre
Fricka
(mezzosopraano) Hanna
Schwartz
Siegmund (tenori) Peter
Hofmann
Sieglinde (sopraano) Jeannine
Altmeyer
Hunding, (basso) Matti
Salminen
Valkyyriat:
Brünnhilde (sopraano) Gwyneth Jones
Gerhilde (sopraano) Carmen Reppel
Ortlinde (sopraano) Karen Middleton
Helmvige (sopraano) Katie Clarke
Waltraute (mezzosopraano) Gabriele
Schnaut
Siegrune (mezzosopraano) Marga
Schiml
Roßweisse (mezzosopraano) Elisabeth
Glauser
Schwertleite (altto) Gwendolyn
Killebrew
Grimgerde (altto) Ilse
Gramatzki
Juoni:
1. näytös:
Jumala Wotan koettaa saada sormuksen puhdistettua
kirouksesta ja kasvattaa kaksoset Sieglinden ja Siegmundin metsän kätköissä, myöhemmin
heidän äitinsä kuitenkin surmataan. Sieglinde on siepattu ja pakotettu naimaan
Hunding-niminen mies. Heidän häihinsä ilmestyy Wotan valepuvussa ja iskee taikavoimaisen
Nothung-miekan saarnen runkoon, eikä kukaan onnistu irrottamaan miekkaa puusta.
Myöhemmin oopperan alkaessa Siegmund pakenee vihollisiaan Hundingin taloon (3).
Hän tapaa siellä Sieglinden, muttei tunnista häntä. (4) Kotiin saapuva Hunding
huomaa, että Siegmund on hänen verivihollisensa ja haastaa hänet aamulla
kaksintaisteluun (5-7), Siegmund tunnistaa Sieglinden: heidän välilleen puhkeaa
rakkaus (8-10), ja Siegmundin onnistuu irrottaa Nothung-miekka saarnesta(11).
2. näytös:
Wotan lähettää tyttärensä, Brünnhilde-nimisen valkyyrian
suojelemaan Siegmundia (12). Fricka-jumalatar kuitenkin kääntää Wotanin pään ja
sanoo, että hänen ei lakien jumalana pitäisi tukea sisarusten välistä liittoa
(13-14). Niinpä Wotan lähettääkin Brünnhilden auttamaan Siegmundin sijasta
Hundingia (15-17). Brünnhilde julistaa kuolemaa Siegmundille, mutta liikuttuu
kuitenkin miehen uskollisuudesta Sieglindeä kohtaan. Brünnhilde toimii Wotanin
tahtoa vastaan ja lupaa auttaa Siegmundia voittamaan (18-19). Wotan suuttuu
tyttärelleen ja lähtee mukaan kaksintaisteluun, taistelussa Nothung-miekka
murtuu Wotanin keihääseen. Siegmund kuolee ja Wotan tappaa Hundingin.
Brünnhilde pakenee Wotania ja ottaa Nothung-miekan palaset ja Sieglinden
mukaansa(20).
3. näytös:
Valkyyriat keräävät kuolleita sankareita Valhallaan, kun
Brünnhilde tulee ja pyytää heiltä apua Wotanin vihaa vastaan (1-2). Brünnhilde
eroaa Sieglindestä kertoen samalla, että tämä kantaa kohdussaan maailman
ihmeellisintä sankaria, Siegfriediä (3). Wotan löytää Brünnhilden julistaen
karkottavansa tyttärensä Valhallasta ja antaen hänet maailman armoille (5).
Kuunneltuaan Brünnhilden puolustuksen hän lieventää rangaistustaan: Wotan
vaivuttaa Brünnhilden uneen ympäröiden tyttärensä tulirenkaalla, joka suojelee
häntä ja jonka vain urhein sankari voi läpäistä (6-9).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti