Georges Bizet: Helmenkalastajat (Pariisi, 1863)
Nuorten säveltäjien oli usein vaikea saada
oopperasuunnitelmiaan toteutettua Pariisin kahdessa suurimmassa oopperatalossa.
Bizet (1838-1875) kuului Grand prix du Rome –mitalin saajiin, hän opiskeli
Italiassa ja sävelsi lyhyen buffa-oopperan Donizettin tyyliin. Palattuaan
Pariisiin hän hyödynsi palkinnon saamalla tilauksen yksinäytöksisestä
oopperasta Opéra-comiqueen. Kuitenkin La guzla de l’Emir jäi esittämättä ja
katosi jäljettömiin. Bizet oli saanut kesken harjoitusten huhtikuussa 1862 mahdollisuuden
säveltää kolminäytöksinen ooppera riippumattomalle Theatre Lyrique –nimiselle
oopperayhdistykselle. Libretto oli Michel Carrén ja Eugene Cormonin käsialaa.
Ooppera sai kantaesityksensä seuraavana vuonna sekä yhteensä 18 esitystä,
muttei palannut ohjelmistoon säveltäjänsä elinaikana. Vuoden 1886 jälkeen se
sai useita esityksiä Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Viimeiset puolivuosisataa
Helmenkalastajat on kuulunut monien oopperatalojen ohjelmistoon ja se on
levytetty lukuisia kertoja.
Roolit:
Leila, Brahman papitar - sopraano
Nadir, kalastaja - tenori
Zurga, kalastajien johtaja - baritoni
Nourabad, Brahman ylipappi - basso
Juoni:
Ceylonin muinaiset kalastajat ajavat pahoja
henkiä pois varmistaakseen pyyntionnensa. He valitsevat joukostaan johtajan,
Zurgan. Nadir saapuu paikalle ja Zurga tunnistaa vanhan ystänsä hänessä. He
muistelevat aikaa Kandyn kaupungissa, jolloin kumpikin oli ihastunut kauniseen
papittareen. Siitä aiheutunut välirikko on jo unohdettu, ja molemmat vannovat
ystävyyttä kuolemaan saakka. Vene saapuu rannalle ja siitä astuu verhottu
papitar. Hänen rukouksiaan tarvitaan rituaalin varmistamiseksi. Zurgan ohjeiden
jälkeen naisen ohjaa temppeliin ylipappi Nourabad. Nadir jää yksin. Miestä
painaa yhä rakkaus Leilaan. Tästä syystä hän on tullut temppelin luo.
Temppelistä kantautuva laulu kuulostaa tutulta ja kun Nadir saapuu sinne,
tunnistaa hän taas Leilan. Molemmat tunnustavat toisilleen rakkautensa
uudelleen.
Nourabad painostaa Leilaa toteuttamaan vannomansa
valat Brahmaa kohtaan. Leila todistaa rohkeudestaan kertomalla rintakorunsa
tarinan. Kuitenkin hän kaipaa Nadiria. Miehen palatessa he antautuvat
lemmenduettoon. Kun Nadir poistuu vangitsevat helmenkalastajat hänet. Zurga
haluaa armahtaa ystävänsä, mutta kun tunnistaa Leilan, saa mustasukkaisuus
vallan. Hän tuomitsee molemmat kuolemaan. Myrsky nousee.
Myrskyn jälkeen Leila tuodaan Zurgan telttaan.
Anelu Nadirin armahtamisesta nostattaa uudelleen Zurgan mustasukkaisuuden.
Nourabad ilmoittaa rovion olevan valmis. Huomatessaan kaulakorun Zurga sieppaa
sen itselleen. Nadir ja Leila kohtaavat rovion äärellä. Silloin salama iskee
kalastajien kylään. Miesten pelastaessa omaisuuttaan Zurga auttaa Leilan ja
Nadirin pakoon. Kaulakoru paljasti, että Leila oli aikoinaan pelastanut Zurgan.
Nyt hän on valmis vastapalvelukseen. Miesten palatessa Zurga on heitä vastassa.
(vuoden 1886 versiossa Zurga kuolee lopussa.)
DVD: Venetsian
La Fenice –ooppera 2004
Johtaa Marcello Viotti, Ohjaus Pier Luigi Pizzi
Leila - Annick Massis
Nadir - Yasu Nakajima
Zurga - Luca Grassi
Nourabad - Luigi
di Donato
Alkusoitto
1. näytös
1 Kalastajien tanssi
2 Zurga valitaan kalastajien kuninkaaksi.
Nadir saapuu vaellettuaan metsissä. Hän kertoo seikkailuistaan.
3 Zurga pyytää Nadiria jäämään kylään. Tanssi
jatkuu ja muut poistuvat
4 Zurga ja Nadir palaavat menneeseen ja
uudistavat ystävyytensä
5 Miehet muistelevat Kandin kaupungin kaunista
papitarta ja sopivat mustasukkaisuutensa duetossa
6 Zurga kertoo lähestyvästä kanootista.
Salaperäinen, verhottu papitar saapuu.
7 Kyläläiset vastaanottavat muukalaisen. Hänen
odotetaan varmistavan jumalten suojeluksen.
8 Nainen lupaa Zurgalle toimia papittaren
tehtävien mukaisesti. Zurga lupaa hänelle kunnioitusta ja suuren helmen.
Rangaistuksena laiminlyönnistä on kuolema. Kalastajat rukoilevat Brahmaa.
9-10 Nadiria jää vaivaamaan papittaren ääni ja
hän palaa taas rakkauden muistoihin aariassaan
11 Nourabad ohjaa Leilan temppeliin. 12 Leila
aloittaa rukouslaulun, johon Nadir herää. Nadir kutsuu ja Leila vastaa
temppelistä hänelle.
2. näytös
1 Yö koittaa ja tähdet syttyvät taivaalle.
Nourabad vakuuttaa Leilalle, että tämä voi rauhassa levätä temppelissä. Leila
kertoo rohkeudestaan, jonka merkkinä on hänen kaulakorunsa.
2 Jäätyään yksin Leilaa lohduttaa vain tunne
Nadirin läheisyydestä. Aaria
3 Nadirin laulu herättää Leilan.
4 Leila pelkää ensin vastaanottaa Nadiria,
mutta sitten molemmat palaavat ensikohtaamiseensa duetossaan.
5 Nadir poistuu, mutta Nourabad hälyttää
ihmiset paikalle. Nadirille ja Leilalle vaaditaan rangaistusta. Zurga
keskeyttää tilanteen. Nähdessään Leilan kasvot hän hurjistuu ja vaatii muiden
mukana kuolemaa heille. Salamointi pelästyttää kaikki ja he rukoilevat
Brahmalta armoa.
3. näytös
1 Zurga rauhattomana teltassaan myrskyn
laannuttua. Hän katuu julmuuttaan Nadiria kohtaan.
2-3 Leila tuodaan Zurgan luokse. Zurga on taas
onnellinen hänen läsnäolostaan. Leila anoo Nadirille armahdusta, mutta Zurgan
mustasukkaisuus erottaa heidät taas.
4 Rovio on valmis tuomituille. Leilan
kaulakoru joutuu Zurgalle.
5 Kansa odottaa verenhimoisena tulen
sytyttämistä. Nadir tuodaan.
6 Leila ja Nadir odottavat yhdessä pelottamasti
kuolemaansa.
7 Juuri sytyttämisen hetkellä käskee Zurga
ihmisiä pelastamaan kotinsa. Hän vapauttaa Nadirin ja Leilan.
Carmen
(Pariisi 1875)
Pariisin Opéra-Comiquessa kantaesitettiin
paitsi Bizet'n Carmen myös monia muita oopperoita ja erityisesti operetteja.
Carmen ei kuitenkaan ole mikään kevyt komedia, vaan pikemminkin tragedia.
Aiheen sekä puhutun dialogin vuoksi teos kuuluu kuitenkin Opèra comique
-tyylilajiin.
Bizet aloitti Carmenin säveltämisen 1872,
kolme vuotta ennen epäonnista kantaesitystä. Aihe pohjautui Prosper Mériméen
samannimiseen (1845 ilmestyneeseen) romaaniin, josta ajan merkittävimmät
ranskalaiset libretistit Henri Meilhac ja Ludovic Halevy muokkasivat
oopperatekstin. Carmenissa yhdistyivät lähinnä ranskalaiset ja italialaiset
tyylipiirteet, joskin musiikillinen paikallisväri on suorastaan hämäävän
espanjalainen. Orkesterin rooli on niin itsenäinen, että Bizet sai syytöksiä
wagnerismista, vaikka hänen musiikkinsa ei voisi juuri vähemmän muistuttaa
Wagneria. Myös muodollisesti Bizet pitäytyy perinteellisessä numero-oopperassa.
Alkuperäisen partituurin puhuttu dialogi korvattiin myöhemmin Guiraudin
säveltämillä resitatiiveilla. Nykyään on palattu myös tässä oopperassa
originaliteettiin: puhutut repliikit vievät draamaa paremmin eteenpäin. Carmen
jäi Bizet'n viimeiseksi teokseksi, eikä sen tekijä kokenut oopperansa
maailmanmenestystä. Musiikillisesti espanjalais- ja mustalaiseksotiikan
onnistunut yhdistäminen ranskalaisen ja italialaisen oopperan perinteisiin sekä
aiheen toisaalta melkein viihteellinen toisaalta kansanomaisen suora käsittely
takasi myöhemmän menestyksen. Carmen on varmaan kaikkein suosituin ooppera varsinaisen
oopperayleisön ulkopuolella johtuen monista mieleenjäävistä melodioista ja
aikanaan varmasti paheksutusta sensuaalisuudesta. Muista Bizet'n näyttämöteoksista
voidaan mainita Helmenkalastajien ohella Perthin kaunotar, Don Procopio ja
Djamileh sekä myös Arlesitar-sarja.
Roolit:
Carmen, mustalaistyttö - dramaattinen
mezzosopraano
Don José, kersantti - tenori
Escamillo, härkätaistelija - baritoni
Micaela, Don Josén morsian - lyyrinen sopraano
Remendado ja Dancairo, salakuljettajat (tenori-basso)
Zuniga, luutnantti - basso
Moralès, kersantti - baritoni
Frasquita ja Mercédès, mustalaistyttöjä
(sopraano - mezzosopraano)
myyjätär - altto
mieskuoro: sotilaat - härkätaistelijat -
salakuljettajat - nuorukaiset
naiskuoro: tupakkatehtaan naiset - mustalaiset
lapsikuoro: Sevillan lapsia
Tapahtuu Sevillan seudulla n. 1820: Päävartio,
tupakkatehdas, Lillas Pastian kapakka, Vuoristo, Härkätaisteluareena
Juoni:
Kersantti Don Josén morsian, maalaistyttö
Micaela saapuu päävartioon Sevillaan tuomaan viestiä tämän äidiltä, joka
odottaa poikaansa kotiin. Micaela mennessä välillä kaupungille, joutuu Don José
vartioimaan mustalaistyttö Carmenia, joka on haavoittanut veitsellä yhtä
tupakkatehtaan työntekijättäristä. Carmen näkee tilaisuutensa kokemattoman
nuorukaisen kanssa. Don José antaa hänen karata, mistä hyvästä mies saa itse
arestia ja hänet alennetaan sotamieheksi.
Lillas Pastian kapakassa, jossa
salakuljettajat ja mustalaiset viettävät aikaansa, on ilo ylimmillään
mustalaistyttöjen tanssiessa. Escamillo,
juhlittu toreadori, vierailee myös paikalla. Kun muut vieraat ovat poistuneet,
pyytävät salakuljettajat tyttöjä auttamaan heitä tullimiesten huijaamisessa.
Carmen on haluton, koska hän odottaa Don Josén vapautumista arestista. Miehet
ehdottavat, että Carmen taivuttelisi kersantin lähtemään pakomatkalle heidän
mukaansa. Don José saapuu, mutta
trumpetin kutsuessa hänen on palattava takaisin kasarmiin. Onneton nuorukainen
kuitenkin huomaa, miten luutnantti Zunigakin on tapaamassa Carmenia. Don Josén
mustasukkaisuus saa hänet tarttumaan aseeseen esimiestään vastaan. Carmen
kutsuu mustalaismiehet apuun, jolloin Don José pääsee pakoon muiden mukana.
Don José soveltuu huonosti salakuljettajaksi,
mikä vähentää hänen viehätysvoimaansa Carmenin silmissä. Carmen, joka ei kauan
rakasta samaa miestä, on jo ihastunut Escamilloon. Vuoristossa mustalaiset
tavoittanut Escamillo joutuu Don Josén kanssa kaksinkamppailuun, mutta Carmen
pelastaa hänet väliintulollaan. Micaela on urheasti ottanut selvää Don Josén olinpaikasta
ja rukoilee tätä palaamaan kuolemaisillaan olevan äidin luo. Don José poistuu
Micaelan kanssa, mutta vannoo Carmenille palaavansa.
Koittaa seuraava härkätaistelu. Areena on
täynnä juhlivaa väkeä. Don José ilmestyy Carmenin luokse täysin murtuneena ja
vaatii häntä seuraamaan itseään, jotta he aloittaisivat uuden elämän. Carmen
torjuu Don Josén kylmästi. Kansan juhliessa Escamillon voittoa härästä Don José
tappaa Carmenin.
DVD: Metropolitan ooppera (1989)
johtaa James Levine
ohjaus John Bury
Carmen – Agnes Baltsa
Don José – José Carreras
Micaela – Leona Mitchell
Escamillo – Samuel Ramey
Kohtauksia:
Alkusoitto (2)
1. näytös:
3-4 Päävartio, Morales ja Micaela
5-6 Vahdinvaihto, lasten kuoro, Don José ja
Morales
7-8 Tupakkatehtaan naiset ja Carmen
9 Habanera, 10 Carmen ja Don José
11-12 Micaela kertoo Don Josélle terveisiä
äidiltä
13-14 Tappelu, Carmenin kuulustelu ja pidätys
15-17 Carmen viettelee Don Josén vapauttamaan
hänet: Seguidilla ja duetto
18 Carmen karkaa, Don José pidätetään
2. näytös:
19 Välimusiikki
20-21 Lillas Pastian taverna: Mustalaistytöt
viihdyttävät upseereita
22 Toreadori Escamillo esittäytyy
23-25 Salakuljettajat ja Carmen, Frasquita,
Mercedes (kvintetti)
26-27 Carmen tanssii Don Josélle, jota
kasarmin iltasoitto kutsuu
28 Don Josén kukkaisaaria
29 Carmen houkuttelee Don Josén mukaansa
vuorille
30 Don José ja luutnantti Zuniga,
salakuljettajat ja mustalaiset
3. näytös:
31 Välisoitto
32-33 Salakuljettajat vuoristossa
34-35 Mustalaisnaisten korttitrio, Carmenin
kohtalonkortti
36 Salakuljettajien sekstetti, 37-38 Micaela
39 Don Josén ja Escamillon kaksintaistelu
40 Escamillon kutsu härkätaisteluun, Don Josén
on lähdettävä Micaelan kanssa
4. näytös:
41 Välisoitto
42 Väki
tungeksii areenan ulkopuolella
43-44 Härkätaistelijat tulevat. Carmen jää
odottamaan Don Joséta
45 Don José ja Carmen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti