Ambroise Thomas: Hamlet (Pariisi, 1868)
Shakespearen Hamlet-näytelmän esitykset Pariisissa vuonna
1827, joissa irlantilainen Harriet Smithson valloitti Ofelian roolissa
yleisönsä täydellisesti, lumosivat myös säveltäjä Hector Berliozin ja
kirjailija Alexandre Dumas’n. Näytelmästä oli olemassa vain melko kelvoton
ranskankielinen versio, joten Dumas laati 1840-luvulla ranskannoksen, joka oli
lähempänä alkuperäistä. Erikoista on, että Dumas ”paranteli” Shakespearen
näytelmää muuttamalla mm. lopun tapahtumat. Ranskassa suhtauduttiin vielä
1800-luvulla melko alentuvasti Shakespearen ”kansannäytelmiin”. Dumas’n teksti
oli joka tapauksessa lähtökohta oopperalibretolle, jonka Michel Carré ja Jules
Barbier laativat Ambroise Thomas’n sävellystyötä varten. Sama parivaljakko
tuotti libretot Thomas’n aikaisempaan menestysoopperaan Mignon sekä Gounod’n
Faustiin.
Ranskalainen säveltäjä Ambroise Thomas (1811-1896) tunnetaan
nykyään vain kahdesta 1860-luvun oopperastaan Mignon ja Hamlet. Muut yli 20
varhaisempaa ja myöhempää oopperaa ovat unohtuneet. Thomas valmistui jo nuorena
ammattiviulistiksi ja pianistiksi, opiskeli Italiassa ja keskittyi Pariisissa
oopperoihin. 1850-luvulla hän sai professuurin Pariisin konservatoriossa ja
vuonna 1871 seurasi Auberia laitoksen johtajana. Uuden sukupolven säveltäjät
Jules Massenet ja myöhemmin Fauré ja Franck olivat hänet oppilaitaan. Thomas
sävelsi Hamletia 1860-luvun alkupuolella, mutta työ keskeytyi toisen oopperan,
Mignonin takia. Mignonin menestyksekkään ensi-illan (1866) jälkeen työ sai
uutta vauhtia. Ratkaisevaksi sytykkeeksi Thomasille muodostui tapaaminen
ruotsalaisen laulajattaren Christine Nilssonin kanssa. Hänestä tuli ensimmäinen
Ofeliaa laulava sopraano. Ofelian hulluuskohtauksen yhteyteen liitettiin
Nilssonin ehdotuksesta ”ruotsalainen balladi”.
Ensi-ilta maaliskuussa 1868 oli suuri menestys, vaikka Hamletin
tenorirooli muutettiin viime hetkessä baritoniksi. Thomas’n kaksi oopperaa
kuuluivat vuosisadan loppuun asti eniten esitettyihin Ranskassa. Sittemmin
Hamlet on 2000-luvulla saanut uusia esityksiä melko runsaasti, mutta Mignonia
esitetään lähinnä vain konserteissa.
Hamlet on tyypillinen suuri romanttinen ranskalainen ooppera
kuorokohtauksineen ja melodramaattisine käänteineen. Se sisältää baletin ja
runsaasti orkesterivälikkeitä ja näyttämövaihdoksia. Toisaalta se on
luonteeltaan lyyrisempi kuin esim. Meyerbeerin menestysteokset. Oopperan
kuuluisin kohtaus on virtuoosinen Ofelian hulluuskohtaus.
Roolit:
Claudius, Tanskan kuningas - basso
Gertrude, Tanskan kuningatar - mezzosopraano
Hamlet, Tanskan prinssi - baritoni
Polonius, hovimies - basso
Ofelia, Poloniuksen tytär - sopraano
Laertes, Poloniuksen poika - tenori
Marcellus, Hamletin ystävä - tenori
Horatio, Hamletin ystävä - basso
Hamletin isän haamu, entinen kuningas - basso
Juoni:
Tanskan hovi juhlii kuningatar Gertrudin ja äskettäin
kuolleen kuninkaan veljen avioliittoa. Prinssi Hamlet saapuu muiden lähdettyä
paikalle ja paheksuu äitinsä pikaista liittoa setänsä kanssa. Ofelia ja Hamlet
laulavat rakkausdueton. Laertes tulee hyvästelemään sisartaan. Hän on lähdössä
Norjaan ja uskoo sisarensa Hamletin suojelukseen. Juhlinta jatkuu, mutta Hamlet
ei osallistu siihen. Marcellus ja Horatio kertovat Hamletin isän haamusta, joka
on nähty Elsinoren linnan muureilla. Hamlet tapaakin isänsä haamun, joka kertoo
Claudiuksen murhanneen hänet ja vaatii poikaansa kostamaan. Hamlet vannoo
toteuttavansa isänsä tahdon.
Ofelia ihmettelee Hamletin välinpitämättömyyttä. Neito
haluaisi jättää hovin, mutta kuningatar Gertrud saa hänet jäämään. Claudius ja
Gertrud pohtivat onko Hamlet selvillä murhasta, mutta nuorukainen vaikuttaa
lähinnä sekopäiseltä. Hamlet yllättää kutsumalla kuningasparin
teatteriesitykseen. Esitys järjestetään linnassa ja Hamlet juontaa sitä. Juoni
paljastaa Hamletin isän murhan. Hamlet syyttää suoraan setäänsä murhaajaksi ja
ottaa häneltä kruunun.
Hamletin monologi kuningattaren huoneistossa: ollako vai
eikö olla? Claudius katuu ja rukoilee tekojaan. Polonius saapuu ja
keskustelussa Claudiuksen kanssa pohtii asemaansa. Salaa kuuntelevalle
Hamletille selviää Poloniuksen osallisuus isänsä kuolemassa. Hän päättää jättää
Ofelian, vaikka Gertrud toivoo toisin. Ofelia luovuttaa sormuksensa Hamletille
ja poistuu. Hamlet kovistelee äitiään, mutta isän haamu haluaa hänen jättävän
äitinsä rauhaan.
Ofelia ei kestä jätetyksi tulemista, vaan hukuttautuu
järveen. Hamlet tapaa haudankaivajat ja saa kuulla tapahtuneesta. Laertes palaa
ja vaatii Hamletia kaksintaisteluun sisarensa kohtelusta. Hamlet loukkaantuu,
mutta Ofelian ruumissaatto keskeyttää taiston. Haamun kehotuksesta Hamlet
surmaa Claudiuksen. Hänet huudetaan kuninkaaksi.
-on olemassa myös vaihtoehtoinen loppu englantilaisia näyttämöitä
varten, jossa myös Hamlet kuolee lopussa, mutta sitä ei tiedetä käytetyn.
DVD: Gran Teatre del
Liceu, Barcelona (2003)
Johtaa Bertrand de Billy
Ohjaus Patrice Caurier & Moshe Leiser
Hamlet - Simon Keenlyside Ophélie - Natalie Dessay
Kuningatar Gertrude - Béatrice Uria-Monzon
Le roi Claudius - Alain Vernhes
Laertes - Daniil Shtoda
Haamu - Marcus Hollop
Marcellus - Gustavo Peña
Horatio - Lluis Sintes
Polonius - Celestino Varela
Haudankaivajat - Joan Martin-Royo
Francesc Garrigosa
Kohtauksia:
1. näytös: Alkusoitto (2)
Juhlat Tanskan hovissa (3) uuden kuninkaan ja kuningattaren naimisiinmenon ja kruunauksen kunniaksi. Hamlet välttelee melankolisena muiden seuraa, kun Ofelia löytää hänet. Hamlet ja Ofelia vannovat ikuista rakkautta duetossaan. (4-5) Ofelian veli Laertes tulee jättämään hyvästejä. Kuningas on määrännyt hänet Norjaan. Laertes toivoo Hamletin huolehtivan Ofeliasta. (6) Hoviväki aloittaa juhlinnan (7), mutta tilannetta hämmentävät havainnot kuolleen kuninkaan haamusta. Välimusiikkia (8).
Linnan muureilla Horatio ja Marcellus ovat taas etsimässä haamua, kun Hamlet löytää heidät. Kuullessaan isänsä kummittelevan hän järkyttyy. Keskiyön hetkellä aave ilmestyy. Hamlet vaatii sitä vastaamaan. Muiden on poistuttava, vain Hamlet voi jäädä. Hänen isänsä tulee ja kertoo Claudiuksen myrkyttäneen hänet vaatien kostoa pojaltaan. Hamlet vannoo tottelevansa. (9)
2. näytös: Ofelia lukee kirjaa, mutta kaipaa Hamletia, joka tuntuu välttelevän neidon seuraa. Kirja kertoo Ofelialle petollisesta rakkaudesta ja tuntuu heijastavan hänen suhdettaan onnettomaan prinssiin. Tyttö vaipuu epätoivoon. Kuningatar Gertrude etsii poikaansa ja kummastelee Ofelian kyyneliä. Ofelia pyytää saada poistua hovista vetäytyäkseen luostariin. Mutta kuningatar vetoaa Ofeliaan, että tämä jäisi. Gertrudekin on nähnyt jotain mikä pelottaa häntä. (12) Claudius tulee ja kertoo Gertrudelle pitävänsä Hamletia mielenvikaisena mutta harmittomana. Gertrude puhkeaa tuskaiseen valitukseen: toivottavasti hän ei joudu tekemään rikoksesta tiliä poikansa edessä. (13) Vaikka Claudius vakuuttelee, etteivät kuolleet vainoa eläviä, ei hän saa vaimoansa rauhoittumaan. Hamletin tulo keskeyttää kohtauksen. Hän kohtelee Claudiusta ja äitiään kylmän ivallisesti, mutta kutsuu heidät sitten järjestämäänsä teatteriesitykseen. Näyttelijäseurue saapuu ja Hamlet antaa heille ohjeita. Maljojennosto ei hälvennä Hamletin melankolisuutta, mikä hämmentää näyttelijöitä. (14)
Teatteriesitys linnassa: Vieraat saapuvat juhlallisesti. (16). ”Gonzagon murha” voi alkaa. Hamlet kuvailee tapahtumia ja tarkkailee äitinsä ja Claudiuksen reaktioita. Draaman kertoessa murhasta, syyttää Hamlet suoraan Claudiusta murhaajaksi ja nappaa kruunun häneltä. Hamletin estoton käytös kauhistuttaa kaikkia.
3. näytös:
Hamlet epätoivoisena: miksei hän kyennyt tekemään Claudiuksesta selvää? Hän kaipaa isänsä luokse, mutta ei pysty riistämään henkeään. Hamletin monologi: Ollako vai eikö olla? (1-2) Claudius tulee ja Hamlet jää kuntelemaan häntä salaa. Claudius anelee katuvaisena armoa veljensä hengeltä. (3) Hamlet vaanii häntä. Polonius, Ofelian isä tulee hakemaan Claudiusta paljastaen samalla olevansa salaliitossa kuninkaan kanssa. Hamlet on järkyttynyt. Kun sitten Gertrude ja Ofelia tulevat puhumaan avioliitosta, torjuu Hamlet heidät ja kehottaa Ofeliaa menemään luostariin. Vetoaminen rakkaudenvaloihin ja muistoihin ei auta (4) ja naiset tajuavat Hamletin muuttuneen pysyvästi. Hamlet ja hänen äitinsä jäävät kahden. Gertrude moittii poikaansa mutta pian Hamlet syyttääkin äitiänsä osallisuudesta isänsä murhaan. (5) Gertrude murtuu ja anoo anteeksiantoa (6). Haamu estää Hamletia vahingoittamasta äitiään. Gertrude ei haamua näe ja vetoaa Hamletiin, että tämä unohtaisi näkynsä. (7) Hamlet lupaa säästää äitinsä.
4. näytös:
Välimusiikkia (8),
Ofelia on menettänyt järkensä kuvitellen juhlivansa häitänsä. Hän keskustelee olemattomien kanssa ja puolustaa liittoaan. (8-9) Ofelian häälaulu (10), jossa hän valmistautuu hukuttautumaan lampeen. Lopulta Ofelia ”piiloutuu” Hamletilta lampeen (11).
5. näytös:
Haudankaivajat kaivavat kuoppaa Ofelialle. Hamlet näkee heidät ja Ofelian tuska tulee hänen katuvaiseen mieleensä. (12)
Laertes saapuu Norjasta. Hän syyttää Hamletia Ofelian hylkäämisestä ja haastaa tätä kaksintaisteluun. Laertes ehtii vahingoittaa Hamletia, ennen kuin selviää, ettei Hamlet tiedä Ofelian kuolemasta. Samassa Ofelian ruumissaatto ilmestyy heidän näkyviinsä. Hoviväki jättää Ofelialle jäähyväiset. Hamlet ryntää Ofelian ruumiin luo valmiina liittymään hänen seuraansa kuolemassa. Mutta haamu keskeyttää tilanteen. Kaikki näkevät sen. Hamletin on isänsä vaatimuksesta kostettava. Hän surmaa Claudiuksen. Kansa huutaa Hamletin kuninkaaksi, vaikka hän haluaisi kuolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti