sunnuntai 11. tammikuuta 2015

Meyerbeer: Robert paholainen



Giacomo Meyerbeer: Robert le diable (Robert paholainen, Pariisi 1831)

Keskiaikaiseen tarinaan perustuva 5-näytöksinen ooppera Robert le diable, oli Meyerbeerin ensimmäinen suuri menestys. Libreton tekivät Eugène Scribe ja Germain Delavigne. Meyerbeeria pidettiin seuraavat kolmekymmentä vuotta suuren romanttisen oopperan mestarina. Scribe taas oli aikansa menestynein libretisti. Suuren tyylin ooppera pysyi muodissa nimenomaan Pariisin Opéra –teatterissa, joka oli oopperamaailman keskus 1800-luvulla. Grand Opéra –tyyliset teokset saivat usein kantaesityksensä Pariisissa.

Jacob Liebmann Beer (1791-1864) syntyi Berliinissä rikkaaseen juutalaisperheeseen. Nimen Meyerbeer hän otti isoisänsä mukaan. Hän aloitti uransa pianistina, mutta kiinnostui oopperasta ja vietti useita vuosia Italiassa, jossa tutustui Rossiniin. Meyerbeer otti etunimen Giacomo ja sävelsi monta oopperaa Rossinin tyyliin kunnes ensimmäinen isompi menestys, ooppera Il crociato in Egitto, sai Venetsian La Fenice -teatterissa vuonna 1824 ensiesityksensä. Pariisissa hänen suurimmat menestyksensä Robert le diablen lisäksi olivat Hugenotit (1836) ja Profeetta (1849). Meyerbeer yhdisti saksalaisen orkesterin ja italialaisen lauluperinteen oopperatyyliksi, joka sopi erityisesti Scriben melodramaattisiin joukkokohtauksiin. Meyerbeer oli kuolemaansa asti aikansa suosituin ja esitetyin oopperasäveltäjä. Pariisin lisäksi hän toimi Preussin hovikapellimestarina Berliinissä ja muualla Saksassa. Wagnerin Rienzi-oopperan ensiesitys oli pitkälti Meyerbeerin ystävällisen tuen varassa. Wagner ja hänen kannattajansa aloittivat kuitenkin herjakirjoitusten sarjan, joka osaltaan johti Meyerbeerin oopperoiden esitysten vähenemiseen vuosisadan lopulla. 1930-luvulla natsit kielsivät Meyerbeerin teokset. Nykyään hänen oopperoitaan esitetään silloin tällöin.

Robert le diablen vaikutus oli käänteentekevä aikanaan, siitä tuli heti aikansa suosituin ooppera, joka levisi ympäri maailmaa ja jonka musiikista tehtiin lukemattomia sovituksia muiden säveltäjien toimesta. Libretto on ritariaikaiseen legendaan perustuva moraliteetti, tarina jossa on sadunomaisesti kysymys absoluuttisen hyvän ja pahan valinnasta. Monille nykyään kuuluisammille oopperoille Robert le diable merkitsi esikuvaa. Useita sen piirteitä, yksityiskohtia, jopa kohtauksia voi nähdä mm. Wagnerin ja Verdin oopperoissa, Gounod’n Faustissa tai Offenbachin Hoffmanin kertomuksissa. Degas’n maalaus Nunnien baletti on oopperan kuuluisimmasta kohtauksesta.

Roolit:

Robert, Normandian herttua                    tenori                        Bryan Hymel
Bertram, hänen ystävänsä                        bassobaritoni            John Relyea
Alice, Robertin kasvattisisar                    sopraano                  Marina Poplavskaya
Isabelle, Sisilian prinsessa                        sopraano                  Patrizia Ciofi
Raimbaut, trubaduuri                                tenori                       Jean-Francois Borras         
Alberti, ritari                                            basso                        Nicolas Courjal
Airut                                                         tenori                        Pablo Bemsch
Palvelijatar                                               sopraano                   Dusica Bijelic
Kuoro

Juoni:

Sisilian Palermo keskiajalla. Joukko ritareita valmistautuu tavernassa turnajaisiin, joiden voittaja on oikeutettu prinsessa Isabellen käteen. Ritarit laulavat ylistystä viinille, naisille ja uhkapelille joukossaan myös normandialaiset Robert ja Bertram. Raimbaut, trubaduuri Normandiasta laulaa balladin Robert paholaisesta, joka syntyi naisen ja demonin liitosta. Robert uhkaa miestä hirttotuomiolla, mutta paljastuukin, että Raimbaut on kihloissa Alicen, Robertin kasvattisisaren kanssa. Alice kertoo Robertin äidin kuolleen ja varoittaneen poikaansa pimeistä voimista. Robert paljastaa tunteensa Isabellea kohtaan Alicelle, joka lupaa viedä prinsessalle kirjeen, mutta varoittaa Robertia Bertramista. Ritarit jatkavat pelaamista. Robert häviää rahansa ja varusteensa.

Palermon palatsissa Isabelle kaipaa tietoa Robertista. Hän ilahtuu kirjeestä ja pian Robert saapuukin. Isabelle auttaa Robertia varustautumaan turnajaisiin. Bertram saa keskenkaiken Robertia rientämään lähistön metsään taistelemaan kilpakosijaansa Granadan prinssiä vastaan. Kun turnajaiset alkavat Robertia ei näy missään, mutta Granadan prinssi esittäytyy Isabellelle.

Kaupungin ulkopuolella Bertram lahjoo Raimbautin, joka odottaa Alicea, lähtemään ja jättämään neidon. Sitten Bertram ilmaisee tunteensa poikaansa, Robertia, kohtaan ja valmistautuu tapaamaan hornanhenget. Alice tulee Raimbautia etsien. Hän kuulee kummallista kuorolaulua, joka toistaa Robertin nimeä. Bertram tulee luolasta: hänen on saatava Robertin sielu puoleenyöhön mennessä tai palattava helvettiin. Hän uhkailee Alicea, joka lupaa olla kertomatta Robertille. Kun Robert saapuu alakuloisena, Bertram lupaa hänen voittavan Isabellen, jos hän noudattaa neuvoja. Bertram johdattaa Robertin hylättyyn luostariin. Siellä Robertin pitäisi ottaa Pyhän Rosalien haudalta sypressikimppu, joka toimii taikasauvana. Robert ymmärtää tekevänsä pyhäinhäväistyksen, mutta suostuu. He kohtaavat haudoistaan nousseiden nunnien tanssin ja demonit ympäröivät Robertin, mutta hän nappaa kimpun ja pakenee.

Palermon palatsissa on vihkiäiset alkamassa Isabellen ja Granadan prinssin välillä. Alice yrittää varoittaa Isabellea, mutta hänet keskeytetään. Robert tulee ja taikoo kaikki paitsi Isabellen liikkumattomaksi. Hän pyytää Isabellea pakenemaan kanssaan, mutta neito saa hänet katumaan tekoaan. Hän katkaisee kimpun ja kaikki heräävät. Robert vangitaan.

Bertram saa Robertin vapautettua vankilasta. Hän haluaa Robertin allekirjoittavan sopimuksen, jolla Robert ja hän ovat yhdessä ikuisesti. Robertin epäröidessä Bertram paljastaa olevansa hänen isänsä. Ennen kuin Robert ehtii allekirjoittaa Alice saapuu ja kertoo Isabellen ja Robertin liiton olevan edelleen mahdollinen. Hän rukoilee Robertin sielun puolesta ja vetoaa tämän äidin varoituksiin hänet vietelleestä miehestä. Heidän kamppaillessaan Robertista puolenyön kello lyö. Bertram häviää ilmaan. Kaikki iloitsevat ja Isabelle ja Robert saavat toisensa.





DVD: Royal Opera House (2012), Lontoo

Orkesterinjohto Daniel Oren
Ohjaus Laurent Pelly

Kohtaukset:

1. näytös:
1 Alkusoitto
2 Palermon kapakka, Robert ja Bertram sekä ritareita. Trubaduurilta pyydetään laulua.
3 Trubaduuri Raimbaut laulaa Robert paholaisesta ja menettää miltei henkensä.
4 Alicella on vaikeuksia päästä Robertin puheille. Lopulta ritarit lähtevät.
5 Alice ja Robert kahden
6 Alicen aaria Robertin äidin kuolemasta ja viimeisistä sanoista.
7 Robert kertoo rakkaudestaan Isabelleen, mutta ei ota äitinsä testamenttia vielä vastaan.
8 Alicen poistuttua Bertram ohjaa hyvän ja pahan välillä häilyvän Robertin pelaamaan ritareiden kanssa.
9-10 Robert ja ritarit virittävät juomalaulun
11-12 Vähä vähältä Robert häviää koko omaisuutensa noppapelissä ja joutuu pakenemaan häpeällisesti.

2. näytös:
13 Välimusiikki, Isabelle palatsissaan
14 Isabellen aaria onnettomasta rakkaudesta Robertiin
15 Hovinaiset. Alice tuo kirjeen Robertilta.
16 Isabelle ja hovinaiset iloitsevat: Robert ei ole hylännyt rakastaan. Isabellen virtuoosiaaria.
17 Alice saataa Robertin Isabellen luo.
18 Rakkausduetto, joka keskeytyy ensin turnajaisten ääniin. Isabelle antaa Robertille uuden varustuksen ja duetto huipentuu molempien onnentunteeseen.
19 Sanansaattaja johdattaa Robertin taistelemaan Bertramin ohjailemana Granadan prinssin kanssa.
20 Turnajaiset: Ritarit ja hovinaiset tervehtivät Isabellea.
21-22 Granadan prinssi saapuu Isabellen luokse ja ratsastaa sitten taisteluun neidon nimissä. Isabelle joutuu julistamaan taistelut alkaneiksi ilman Robertia. Bertramin juoni on onnistunut.

3. näytös:
1-2 Raimbaut odottelee metsässä Alicea. Bertram lahjoo hänet ja kannustaa köyhän trubaduurin unohtamaan häät ja keskittymään nautiskeluun.
3 Bertram on iloinen ”valloituksestaan”. Toisaalta helvetin henkien kuoro muistuttaa häntä omasta kohtalostaan. Bertram vannoo pitävänsä Robertin omanaan.
4-5 Alice saapuu etsimään Raimbauta. Hän rukoilee suojelusta.
6 Hornan kuoro kutsuu Robertia Alicen kauhuksi. Bertram nousee luolasta ja löytää Alicen.
7 Alice on huomannut Bertramin todellisen luonteen. Bertram pakottaa hänet tottelemaan itseään. Alice ei voi auttaa lähestyvää Robertia.
8 Tertsetti: Bertram, Robert ja Alice kukin omissa ajatuksissaan.
9 Bertram lupaa auttaa epätoivoista Robertia. Ehtona on turvautuminen manalan henkien apuun. 10 Sypressikimppu Pyhän Rosalien haudalla on taikakalu, jonka Robert lupaa noutaa ja ajatus saa hänet rohkeaksi taas, duetto.
11 Luostarin rauniot. Bertram kertoo langenneista nunnista ja manaa heidän henkiään luokseen. 12-13 Nunnat nousevat haudoista ja Bertram antaa heille ohjeet
14 Nunnien tanssi
15-17 Robert saapuu epäröiden ja joutuu kohtaamaan nunnat, mutta joutuu heidän valtaansa lopulta.
18 Robert nappaa sypressinoksan ja paikka täyttyy demoneista.

4. näytös:
19 Vihkiminen palatsissa odottaa. Hovineitojen kuoro.
20 Alice ja Isabelle. Alice ei ehdi varoittaa Robertin kohtalosta.
21-22 Granadan prinssin lähettiläs. Hääilo lakkaa kun Robert ilmestyy ja taikoo kaikki liikkumattomiksi.
23 Isabelle yksin on hereillä. Robert tuntee voittaneensa, mutta Isabelle aavistaa hänen pahat voimansa.
24-25 Isabel saa Robertin omantunnon heräämään. Hän murtaa taikakalun.
26 Kaikki heräävät ja vangitsevat Robertin.

5. näytös
27 Katedraali, jossa rukoilevia pappeja ja munkkeja. Mieskuoro.
28 Robert on hävinnyt Granadan prinssille, mutta luottaa yhä Bertramiin. Seurakunnan laulu tuo Robertin mieleen lapsuuden ja äidin ja hän lakkaa kuuntelemasta Bertramia. Kirkkoväen poistuttua Bertram paljastaa Robertille, kuka hän todella on. 29 Bertram tunnustaa metkunsa ja oman kohtalonsa.
30 Alice tuo hyviä uutisia: Isabelle odottaa Robertia
31-32 Robert epäröi Alicen ja Bertramin välillä. Tertsetti. Vasta äidin viimeinen viesti pysäyttää Robertin. Robert lukee äitinsä kirjeen, jossa tämä varoittaa Bertramista. Lopulta kamppailu loppuu keskiyön lyönteihin.
33 Seurakunta kiittää jumalaa. Isabelle ja Robert. Alice ja Raimbaut.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti