Giacomo Meyerbeer: Robert le diable (Robert
paholainen, Pariisi 1831)
Keskiaikaiseen tarinaan perustuva 5-näytöksinen ooppera
Robert le diable, oli Meyerbeerin ensimmäinen suuri menestys. Libreton tekivät
Eugène Scribe ja Germain Delavigne. Meyerbeeria pidettiin seuraavat kolmekymmentä
vuotta suuren romanttisen oopperan mestarina. Scribe taas oli aikansa
menestynein libretisti. Suuren tyylin ooppera pysyi muodissa nimenomaan
Pariisin Opéra –teatterissa, joka oli oopperamaailman keskus 1800-luvulla.
Grand Opéra –tyyliset teokset saivat usein kantaesityksensä Pariisissa.
Jacob Liebmann Beer (1791-1864) syntyi Berliinissä
rikkaaseen juutalaisperheeseen. Nimen Meyerbeer hän otti isoisänsä mukaan. Hän
aloitti uransa pianistina, mutta kiinnostui oopperasta ja vietti useita vuosia
Italiassa, jossa tutustui Rossiniin. Meyerbeer otti etunimen Giacomo ja sävelsi
monta oopperaa Rossinin tyyliin kunnes ensimmäinen isompi menestys, ooppera Il
crociato in Egitto, sai Venetsian La Fenice -teatterissa vuonna 1824 ensiesityksensä.
Pariisissa hänen suurimmat menestyksensä Robert le diablen lisäksi olivat
Hugenotit (1836) ja Profeetta (1849). Meyerbeer yhdisti saksalaisen orkesterin
ja italialaisen lauluperinteen oopperatyyliksi, joka sopi erityisesti Scriben
melodramaattisiin joukkokohtauksiin. Meyerbeer oli kuolemaansa asti aikansa
suosituin ja esitetyin oopperasäveltäjä. Pariisin lisäksi hän toimi Preussin
hovikapellimestarina Berliinissä ja muualla Saksassa. Wagnerin Rienzi-oopperan
ensiesitys oli pitkälti Meyerbeerin ystävällisen tuen varassa. Wagner ja hänen
kannattajansa aloittivat kuitenkin herjakirjoitusten sarjan, joka osaltaan
johti Meyerbeerin oopperoiden esitysten vähenemiseen vuosisadan lopulla.
1930-luvulla natsit kielsivät Meyerbeerin teokset. Nykyään hänen oopperoitaan
esitetään silloin tällöin.
Robert le diablen vaikutus oli käänteentekevä aikanaan,
siitä tuli heti aikansa suosituin ooppera, joka levisi ympäri maailmaa ja jonka
musiikista tehtiin lukemattomia sovituksia muiden säveltäjien toimesta. Libretto
on ritariaikaiseen legendaan perustuva moraliteetti, tarina jossa on
sadunomaisesti kysymys absoluuttisen hyvän ja pahan valinnasta. Monille nykyään
kuuluisammille oopperoille Robert le diable merkitsi esikuvaa. Useita sen
piirteitä, yksityiskohtia, jopa kohtauksia voi nähdä mm. Wagnerin ja Verdin oopperoissa,
Gounod’n Faustissa tai Offenbachin Hoffmanin kertomuksissa. Degas’n maalaus
Nunnien baletti on oopperan kuuluisimmasta kohtauksesta.
Roolit:
Robert, Normandian herttua tenori Bryan
Hymel
Bertram, hänen ystävänsä bassobaritoni John
Relyea
Alice, Robertin kasvattisisar sopraano Marina Poplavskaya
Isabelle, Sisilian prinsessa sopraano Patrizia Ciofi
Raimbaut, trubaduuri tenori Jean-Francois
Borras
Alberti, ritari basso Nicolas
Courjal
Airut tenori Pablo
Bemsch
Palvelijatar sopraano Dusica Bijelic
Kuoro
Juoni:
Sisilian Palermo keskiajalla. Joukko ritareita valmistautuu
tavernassa turnajaisiin, joiden voittaja on oikeutettu prinsessa Isabellen
käteen. Ritarit laulavat ylistystä viinille, naisille ja uhkapelille joukossaan
myös normandialaiset Robert ja Bertram. Raimbaut, trubaduuri Normandiasta
laulaa balladin Robert paholaisesta, joka syntyi naisen ja demonin liitosta.
Robert uhkaa miestä hirttotuomiolla, mutta paljastuukin, että Raimbaut on
kihloissa Alicen, Robertin kasvattisisaren kanssa. Alice kertoo Robertin äidin
kuolleen ja varoittaneen poikaansa pimeistä voimista. Robert paljastaa
tunteensa Isabellea kohtaan Alicelle, joka lupaa viedä prinsessalle kirjeen,
mutta varoittaa Robertia Bertramista. Ritarit jatkavat pelaamista. Robert
häviää rahansa ja varusteensa.
Palermon palatsissa Isabelle kaipaa tietoa Robertista. Hän
ilahtuu kirjeestä ja pian Robert saapuukin. Isabelle auttaa Robertia
varustautumaan turnajaisiin. Bertram saa keskenkaiken Robertia rientämään
lähistön metsään taistelemaan kilpakosijaansa Granadan prinssiä vastaan. Kun
turnajaiset alkavat Robertia ei näy missään, mutta Granadan prinssi esittäytyy
Isabellelle.
Kaupungin ulkopuolella Bertram lahjoo Raimbautin, joka
odottaa Alicea, lähtemään ja jättämään neidon. Sitten Bertram ilmaisee
tunteensa poikaansa, Robertia, kohtaan ja valmistautuu tapaamaan hornanhenget.
Alice tulee Raimbautia etsien. Hän kuulee kummallista kuorolaulua, joka toistaa
Robertin nimeä. Bertram tulee luolasta: hänen on saatava Robertin sielu
puoleenyöhön mennessä tai palattava helvettiin. Hän uhkailee Alicea, joka lupaa
olla kertomatta Robertille. Kun Robert saapuu alakuloisena, Bertram lupaa hänen
voittavan Isabellen, jos hän noudattaa neuvoja. Bertram johdattaa Robertin
hylättyyn luostariin. Siellä Robertin pitäisi ottaa Pyhän Rosalien haudalta
sypressikimppu, joka toimii taikasauvana. Robert ymmärtää tekevänsä
pyhäinhäväistyksen, mutta suostuu. He kohtaavat haudoistaan nousseiden nunnien tanssin
ja demonit ympäröivät Robertin, mutta hän nappaa kimpun ja pakenee.
Palermon palatsissa on vihkiäiset alkamassa Isabellen ja
Granadan prinssin välillä. Alice yrittää varoittaa Isabellea, mutta hänet
keskeytetään. Robert tulee ja taikoo kaikki paitsi Isabellen liikkumattomaksi.
Hän pyytää Isabellea pakenemaan kanssaan, mutta neito saa hänet katumaan
tekoaan. Hän katkaisee kimpun ja kaikki heräävät. Robert vangitaan.
Bertram saa Robertin vapautettua vankilasta. Hän haluaa
Robertin allekirjoittavan sopimuksen, jolla Robert ja hän ovat yhdessä
ikuisesti. Robertin epäröidessä Bertram paljastaa olevansa hänen isänsä. Ennen
kuin Robert ehtii allekirjoittaa Alice saapuu ja kertoo Isabellen ja Robertin
liiton olevan edelleen mahdollinen. Hän rukoilee Robertin sielun puolesta ja
vetoaa tämän äidin varoituksiin hänet vietelleestä miehestä. Heidän
kamppaillessaan Robertista puolenyön kello lyö. Bertram häviää ilmaan. Kaikki
iloitsevat ja Isabelle ja Robert saavat toisensa.
DVD: Royal Opera
House (2012), Lontoo
Orkesterinjohto Daniel Oren
Ohjaus Laurent Pelly
Kohtaukset:
1. näytös:
1 Alkusoitto
2 Palermon kapakka, Robert ja Bertram sekä ritareita.
Trubaduurilta pyydetään laulua.
3 Trubaduuri Raimbaut laulaa Robert paholaisesta ja menettää
miltei henkensä.
4 Alicella on vaikeuksia päästä Robertin puheille. Lopulta
ritarit lähtevät.
5 Alice ja Robert kahden
6 Alicen aaria Robertin äidin kuolemasta ja viimeisistä
sanoista.
7 Robert kertoo rakkaudestaan Isabelleen, mutta ei ota
äitinsä testamenttia vielä vastaan.
8 Alicen poistuttua Bertram ohjaa hyvän ja pahan välillä
häilyvän Robertin pelaamaan ritareiden kanssa.
9-10 Robert ja ritarit virittävät juomalaulun
11-12 Vähä vähältä Robert häviää koko omaisuutensa noppapelissä
ja joutuu pakenemaan häpeällisesti.
2. näytös:
13 Välimusiikki, Isabelle palatsissaan
14 Isabellen aaria onnettomasta rakkaudesta Robertiin
15 Hovinaiset. Alice tuo kirjeen Robertilta.
16 Isabelle ja hovinaiset iloitsevat: Robert ei ole hylännyt
rakastaan. Isabellen virtuoosiaaria.
17 Alice saataa Robertin Isabellen luo.
18 Rakkausduetto, joka keskeytyy ensin turnajaisten ääniin.
Isabelle antaa Robertille uuden varustuksen ja duetto huipentuu molempien
onnentunteeseen.
19 Sanansaattaja johdattaa Robertin taistelemaan Bertramin
ohjailemana Granadan prinssin kanssa.
20 Turnajaiset: Ritarit ja hovinaiset tervehtivät Isabellea.
21-22 Granadan prinssi saapuu Isabellen luokse ja ratsastaa
sitten taisteluun neidon nimissä. Isabelle joutuu julistamaan taistelut
alkaneiksi ilman Robertia. Bertramin juoni on onnistunut.
3. näytös:
1-2 Raimbaut odottelee metsässä Alicea. Bertram lahjoo hänet
ja kannustaa köyhän trubaduurin unohtamaan häät ja keskittymään nautiskeluun.
3 Bertram on iloinen ”valloituksestaan”. Toisaalta helvetin
henkien kuoro muistuttaa häntä omasta kohtalostaan. Bertram vannoo pitävänsä
Robertin omanaan.
4-5 Alice saapuu etsimään Raimbauta. Hän rukoilee
suojelusta.
6 Hornan kuoro kutsuu Robertia Alicen kauhuksi. Bertram
nousee luolasta ja löytää Alicen.
7 Alice on huomannut Bertramin todellisen luonteen. Bertram
pakottaa hänet tottelemaan itseään. Alice ei voi auttaa lähestyvää Robertia.
8 Tertsetti: Bertram, Robert ja Alice kukin omissa
ajatuksissaan.
9 Bertram lupaa auttaa epätoivoista Robertia. Ehtona on
turvautuminen manalan henkien apuun. 10 Sypressikimppu Pyhän Rosalien haudalla
on taikakalu, jonka Robert lupaa noutaa ja ajatus saa hänet rohkeaksi taas,
duetto.
11 Luostarin rauniot. Bertram kertoo langenneista nunnista
ja manaa heidän henkiään luokseen. 12-13 Nunnat nousevat haudoista ja Bertram
antaa heille ohjeet
14 Nunnien tanssi
15-17 Robert saapuu epäröiden ja joutuu kohtaamaan nunnat,
mutta joutuu heidän valtaansa lopulta.
18 Robert nappaa sypressinoksan ja paikka täyttyy
demoneista.
4. näytös:
19 Vihkiminen palatsissa odottaa. Hovineitojen kuoro.
20 Alice ja Isabelle. Alice ei ehdi varoittaa Robertin
kohtalosta.
21-22 Granadan prinssin lähettiläs. Hääilo lakkaa kun Robert
ilmestyy ja taikoo kaikki liikkumattomiksi.
23 Isabelle yksin on hereillä. Robert tuntee voittaneensa,
mutta Isabelle aavistaa hänen pahat voimansa.
24-25 Isabel saa Robertin omantunnon heräämään. Hän murtaa
taikakalun.
26 Kaikki heräävät ja vangitsevat Robertin.
5. näytös
27 Katedraali, jossa rukoilevia pappeja ja munkkeja.
Mieskuoro.
28 Robert on hävinnyt Granadan prinssille, mutta luottaa yhä
Bertramiin. Seurakunnan laulu tuo Robertin mieleen lapsuuden ja äidin ja hän
lakkaa kuuntelemasta Bertramia. Kirkkoväen poistuttua Bertram paljastaa
Robertille, kuka hän todella on. 29 Bertram tunnustaa metkunsa ja oman kohtalonsa.
30 Alice tuo hyviä uutisia: Isabelle odottaa Robertia
31-32 Robert epäröi Alicen ja Bertramin välillä. Tertsetti.
Vasta äidin viimeinen viesti pysäyttää Robertin. Robert lukee äitinsä kirjeen,
jossa tämä varoittaa Bertramista. Lopulta kamppailu loppuu keskiyön lyönteihin.
33 Seurakunta kiittää jumalaa. Isabelle ja Robert. Alice ja
Raimbaut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti